کلینیک تخصصی دندانپزشکی دانا

01332113030

از 9 الی 20

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

اوردنچر دندانپزشکی چیست؟

تعریف اوردنچر

اوردنچر نوعی پروتز جزئی یا کامل قابل جا به جایی است که به یک یا چند دندان طبیعی تکیه دارد یا روی ایمپلنت دندان قرار می گیرد. تکیه اوردنچر به ایمپلنت باعث ثبات بیشتر و کارکرد بهتر آن می شود.بیماری پریودنتال پیشرفته معمولا باعث از دست رفتن دندان ها می شود. اگر دندان بیش از حد لق یا پوسیده شده باشد، ممکن است برای نجات آن دیر شده باشد. در چنین شرایطی دندان باید کشیده شود و لبخند بیمار با یکی از روش های جایگزینی دندان اصلاح شود. اوردنچر یکی از همین روش هاست که به حفظ کارکرد و سلامت دهان کمک می کند.

موارد منع استفاده از اوردنچر :

برخی از بیماران کاندیدای مناسبی برای این روش درمانی نیستند. دندانپزشک بر اساس شرایط بیمار، بهترین روش را به او پیشنهاد می دهد. شرایط عدم استفاده از این روش عبارتند از:

  • زمانی که بیمار بهداشت دهان و دندان را رعایت نمی کند. دندان های باقی مانده در دهان باید تمیز بمانند تا پوسیده نشوند.
  • پوسیدگی شدید دندان باعث تخریب سریع دندان می شود. بنابراین اوردنچر به خوبی روی آن ثابت نمی شود.
  • در صورتی که دندان های بیمار به دلیل بیماری لثه، لق شده باشند، امکان استفاده از این روش وجود ندارد. دندان های زیر اوردنچر باید محکم باشند.
  • در صورتی که دندان های بافی مانده در دهان در محل مناسبی نباشند، امکان استفاده از این روش وجود ندارد. تنها برخی دندان ها در محل خاصی از دهان، می توانند برای حمایت از این پروتز مناسب باشند.
  • دندان هایی که به دلیل پوسیدگی شدید یا سایر علل، دارای شکل مناسبی نیستند، قادر به حمایت از پروتز نیستند.

انواع اوردنچر:

  • سنتی:

شکل سنتی این پروتز از یک دندان مصنوعی جزئی قابل جا به جایی ساخته شده است که با دندان های باقی مانده در دهان حمایت می شود.

  • اوردنچر متکی بر ایمپلنت:

در شرایطی که بیمار تمام دندان های خود را از دست داده باشد، از پایه های ایمپلنت برای ثابت کردن اوردنچر استفاده می شود. در این روش درمانی معمولا از چهار تا شش ایمپلنت استفاده می شود. تراکم استخوان فک بیمار نیز در امکان انجام این روش تعیین کننده است. بیمار باید دارای تراکم کافی استخوان در فک خود باشد.

دو نوع ایمپلنت نواری و میله ای برای قرار گیری پروتز استفاده می شود. سوکت های ایمپلنت با کمی فشار درون پروتز قرار می گیرند و پروتز در دهان ثابت می شود. بیمار باید هر شب پروتز را از دهان خارج کرده و تمام قسمت های آن را تمیز کند.

دیدگاهتان را بنویسید